Žinių terasa

Kada studentai susirūpina savo kredito istorija?

2017-08-28
Kada studentai susirūpina savo kredito istorija?

Studijų pradžia pirmakursiams žymi naują gyvenimo etapą, kuris paprastai sutampa su savarankiško finansinio gyvenimo pradžia. Tenka laviruoti tarp norų ir poreikių bei realių finansinių galimybių ir biudžeto planavimo. Dar vienas išbandymas naujiesiems studentams – jų kredito istorijos įvertinimas norint gauti studijų paskolą.

Visi patyrusieji studentišką gyvenimą pamena, kaip kone per naktį tampi savarankiškas tvarkyti ir planuoti savo finansus. Užgriūna daiktų, laisvalaikio ir pramogų pasiūla, ypač jei atvyksti studijuoti į didesnį miestą. Tačiau nemažai šiandienos pirmakursių turi ir labai konkretų poreikį – jiems reikalinga studijų paskola. Tai reiškia, kad jiems reikia pasitikrinti savo kredito istoriją ir atidžiai sekti įsipareigojimų vykdymą“, – pastebi „Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė.

Šiuo metu jau vyksta studentų prašymų valstybės remiamoms paskoloms 2017-2018 mokslo metams priėmimas, kuris tęsis iki rugsėjo 15 d. Būtent besikreipiančiojo finansinė drausmė yra vienas iš kriterijų, kuriuo remdamasis Valstybinis studijų fondas nusprendžia, ar suteikti studentui valstybės garantiją paskolai gauti.

Paskolos – finansiškai drausmingiems

Fondo duomenimis, pagal praėjusių metų valstybės garantiją buvo sudaryta 7381 paskolų sutartis mokesčiui už mokslą, pragyvenimo išlaidoms bei kitoms su studijomis susijusioms išlaidoms. Bendra sutarčių vertė – 11,4 mln. eurų.

Tačiau paprastai kredito įstaigos kasmet išduoda kiek mažiau paskolų, negu studentai pasirašo sutarčių. 2016 m. kredito įstaigos išdavė tokių paskolų už 10,6 mln. eurų. Taip yra todėl, kad paskolą suteikianti kredito įstaiga taip pat vertina, ar studentas pareigingai vykdo pagal kitas paskolų sutartis prisiimtus įsipareigojimus. Tai yra, ar laiku atsiskaito už paslaugas, tvarkingai moka įmokas už išsimokėtinai įgytus daiktus ir panašiai.

Susirūpina per vėlai

„Prieš suteikdamas bet kokią paskolą bankas įvertina kliento kredito istoriją. Ne išimtis ir studijų paskola. Todėl jei esate studentas ir jums reikalinga studijų paskola, prieš tai pasitikrinkite savo kredito istoriją. Turėsite didžiausią tikimybę gauti studijų paskolą, kai jūsų finansiniai įsipareigojimai bus saikingi, pamatuoti bei neturėsite pradelstų mokėjimų už kredito įmokas, telefono ryšio, interneto ir kitas paslaugas”, – sako Andrius Bogdanovičius, kredito biuro „Creditinfo“ generalinis direktorius.

Pasak kredito biuro vadovo, savitarnos sistemoje „Mano Creditinfo“ yra galimybė pasitikrinti savo kredito istoriją, tačiau neretai studentai ja pasinaudoja pavėluotai – dažniausiai tik sulaukę neigiamo banko atsakymo dėl paskolos suteikimo.

„Creditinfo“ duomenimis, 2017 m. pirmąjį pusmetį 18-20 m. jaunimas sudarė 3 proc. kreditus gavusių lizingo ir vartojimo kredito įmonių klientų ir 1,8 proc. bankų paskolas gavusių klientų. Įrašą kredito istorijoje apie šiuo metu vėluojamą apmokėti sąskaitą už telefoną, internetą, kredito įmoką ar kitą paslaugą šiuo metu turi 2,9 tūkst. 18-20 m. jaunuolių.

Pradelstų mokėjimų pasekmės

Anot „Swedbank“ Finansų instituto vadovės J. Cvilikienės, įgūdžiai, kaip tinkamai susidėlioti finansinius saugiklius ir žinios, kada jie būtini, dažniausiai įgyjami šeimose. Tačiau ne visos šeimos tam skiria pakankamai dėmesio, todėl reikėtų papildomai ieškoti informacijos ir prireikus konsultuotis su specialistais.

„Neretai būna, kad vos gavę pirmąjį darbą jaunuoliai prisiima finansinių įsipareigojimų, kurių, netikėtai pasikeitus aplinkybėms, gali būti nepajėgūs laikytis. Dažniausiai abiturientai ir studentai turi tik nežymių įmokų pradelsimų, tačiau ir tai gali neigiamai atsiliepti kredito istorijai. Tokiems jaunuoliams ateityje skolintis gali būti gerokai sunkiau ir brangiau, nes finansinės institucijos įvertina didesnę pasitikėjimo tokiu klientu riziką“, – komentuoja J. Cvilikienė.

„Swedbank“ Finansų instituto vadovė pastebi, kad bankai dažniausiai atsižvelgia ir į paties kliento rūpestingumą bei atsakingumą. Todėl klientams, kurie patys anksčiau kreipėsi dėl savo pavėluotų mokėjimų, yra daugiau galimybių pagerinti bankų požiūrį į savo kredito istoriją.

Parsisiųskite „Swedbank“ programėlę išmaniajam telefonui

Apple parduotuve

Apple telefonams

Google play

Android telefonams
Reikia pagalbos?
Privatiems klientams:
1884
Verslo klientams:
1633
Informacija el. paštu:
info@swedbank.lt
Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.