Žinių terasa

Kokiu raktu užrakinate savo mobiliąją piniginę?

2016-07-07
Kokiu raktu užrakinate savo mobiliąją piniginę?

Mindaugas Montvilas, „Swedbank“ operacinės rizikos ekspertas

Nors daugeliui gali būti sunku įsivaizduoti gyvenimą be įprastos piniginės, vis daugiau finansų tvarkymo veiksmų keliasi į išmaniuosius telefonus. Pavyzdžiui, „Swedbank“ klientai jau dabar daugiau mokėjimo pervedimų atlieka mobiliąja programėle nei banko padaliniuose, o sąskaitos likutis banko programėlėje kas mėnesį patikrinamas daugiau nei 1,3 mln. kartų. Ši migracija į išmaniuosius telefonus reiškia vieną svarbų dalyką ‒ privalome pasirūpinti finansinių duomenų apsauga savo telefone.

Kodėl apie mobiliojo telefono duomenų saugumą kalbu būtent dabar? Vasara – tai atostogų, miesto švenčių, piknikų ir festivalių metas, todėl yra didesnė grėsmė mobilųjį telefoną pamesti. Be to, šiltasis sezonas yra aktyviausias vagišių ir sukčių darbymetis, nes gyventojai daugiau laiko praleidžia renginiuose, būna tarp kitų žmonių, atsipalaiduoja. Dėl šių priežasčių vasarą telefonų vagysčių ir sukčiavimo atvejų fiksuojama gerokai daugiau nei kitu metų laiku. Tačiau nuostolių rizika gali būti mažesnė laikantis bent kelių saugumo taisyklių.

Pirmoji taisyklė – naudotis klaviatūros užraktu. Ši priemonė egzistuoja visuose išmaniųjų įrenginių modeliuose ir yra veiksminga, siekiant užkirsti kelią asmeninių duomenų pasisavinimui telefono praradimo atveju. Žinoma, užrakto skaičių kombinacija turėtų būtų sunkiai nuspėjama, tai yra, ji turėtų būti žinoma tik telefono savininkui ir sudėtingesnė nei gimimo metai ar paprasčiausia skaičių seka (pavyzdžiui, 1980, 1234 ar 4444). Sugalvokite sudėtingesnį kodą ir jį naudokite, nes tik taip galėsite užtikrinti, kad telefonas nebus prieinamas svetimiems asmenims.

Egzistuoja nemažai būdų, kaip išmaniajame telefone sukauptais duomenimis gali pasinaudoti piktavaliai. Jei telefonas nėra rakinamas užraktu, patekęs į nesąžiningų žmonių rankas jis tampa raktu į asmeninių duomenų saugyklą. Sukčiai gali pasinaudoti informacija, esančia el. pašto dėžutėse, socialiniuose tinkluose ar kitose programėlėse, ir už jūsų pinigus apsipirkti el. parduotuvėse. Sukčių gebėjimais įsitikino ir vienas „Swedbank“ klientas: praradęs mobilųjį telefoną, vyriškis netrukus sužinojo, kad jo vardu prisidengę apgavikai verslo partneriams išsiuntė apgaulingus el. laiškus ir įtikino partnerius į nurodytą sąskaitą pervesti solidžią pinigų sumą.

Šis banko kliento atvejis taip pat primena, kad mobilųjį įrenginį vertėtų visuomet turėti su savimi ir juo nesidalinti. Net jei trumpam duodate savo mobilųjį įrenginį kitam asmeniui įkrauti per kompiuterio USB jungtį (pavyzdžiui, restorane), rizikuojate patirti asmeninių duomenų vagystę. Jei planuojate savo mobilųjį įrenginį palikti taisykloje arba perleisti kitiems asmenims, iš anksto pasirūpinkite, kad jame neliktų galimybės be slaptažodžių jungtis prie asmeninių paskyrų mobiliosiose programėlėse ir interneto naršyklėje. Paprasčiausias būdas tai padaryti – rankiniu būdu atstatyti telefono gamintojo įdiegtus parametrus paspaudus mygtuką „Reset“. Tuomet telefone liks tik pačios pagrindinės, gamintojo įdiegtos funkcijos, o jūsų asmeniai duomenys taps nepasiekiami.

Atostogų besiruošiantiems gyventojams taip pat svarbu įsidėmėti, kad duomenų vagystės pavojus slypi ir Wi-Fi tinklo taškuose. Nors dauguma šių taškų priklauso oficialioms bendrovėms (pavyzdžiui, viešbučiams ar kavinėms), išmanieji įrenginiai gali lengvai prisijungti prie tinklo, kuris specialiai buvo sukurtas tam, kad vogtų privačius duomenis. Pavyzdžiui, jūs atvykote į viešbutį pavadinimu „Hills Inn“, kurio oficialus Wi-Fi tinklas vadinasi „Hills Inn Guests Wi-Fi“, tačiau jame veikia ir sukčių sukurtas tinklas giminingu pavadinimu „Hills Inn Free Wi-Fi“. Jei būsite patiklūs ir susiviliosite duomenis vagiančiu interneto tinklu, galite netekti visų atostogoms skirtų pinigų sąskaitoje. Dėl šios priežasties kavinėse, viešbučiuose ar kitose viešose vietose, kurios siūlo nemokamą Wi-Fi prieigą, svarbu pasiteirauti aptarnaujančio personalo tikslaus to tinklo pavadinimo.

Žinoma, mobiliųjų telefonų ir oficialių programėlių gamintojai skiria daug dėmesio, kad įrenginiuose kaupiami asmeniniai duomenys būtų saugūs. Pavyzdžiui, nuolat išleidžiamos programos, skirtos atnaujinti telefono operacinei sistemai ir įdiegti papildomus saugiklius, apsaugančius mobilųjį telefoną nuo naujų virusų. Telefono praradimo atvejams yra pasiruošę ir bankai. Pavyzdžiui, laikydami rankose išmanųjį telefoną su „Swedbank“ programėle sukčiai negalės pasinaudoti netgi greitojo siuntimo galimybe, kuri leidžia be prisijungimo duomenų atlikti pervedimus iki 30 eurų. Šie greitieji pervedimai gali būti atliekami tik tiems asmenims, kurie yra nuolatinių gavėjų sąraše, o naują gavėją ir jo sąskaitos numerį galima patvirtinti tik turint el. bankininkystės prisijungimo duomenis.

Vis dėlto, siekiant apsaugoti duomenis mobiliajame telefone, svarbiausias vaidmuo tenka jūsų elgsenai. Įpratę naudotis telefono gamintojų siūlomomis apsaugos priemonėmis ir vadovautis saugaus elgesio taisyklėmis, sumažinsite riziką patirti finansinių nuostolių. Pinigai jūsų mobiliojoje piniginėje bus saugesni ‒ jums teliks mėgautis vasaros sezono malonumais.

Parsisiųskite „Swedbank“ programėlę išmaniajam telefonui

Apple parduotuve

Apple telefonams

Google play

Android telefonams
Reikia pagalbos?
Privatiems klientams:
1884
Verslo klientams:
1633
Informacija el. paštu:
info@swedbank.lt
Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.